Expeditie Peize

Peize, een lieflijk dorp in het noorden van de provincie Drenthe, ongeveer tien kilometer ten zuiden van de stad Groningen. Een rustig dorp met veel groen. Rustig en toch maar een kwartiertje van Groningen. Hier was afgelopen weekend de uitvalsbasis voor een aantal leuke uitstapjes.

Wat was ik nerveus… Alleen met de bus naar het NS station in Apeldoorn en daar vandaan met de trein via Deventer en Zwolle naar Groningen. Daar werd ik donderdagavond opgewacht door Erik, een vriend die ik tijdens de revalidatie bij Visio Het Loo Erf heb leren kennen. We reisden met de bus naar Peize, zijn woonplaats.

Vrijdagochtend werd er tijdens een rustig ontbijt doorgenomen wat we die dag van plan waren. Groningen, dat ging het worden. We hadden ook een missie; Een leuk cadeau vinden voor Simone. Zij is komende week klaar met haar revalidatie.

Img_0118.jpgIn Groningen aangekomen eerst eens een kop koffie bij News Café. Vandaar uit gepland hoe we bij de door ons bedachte winkels konden komen. We zijn bij Dille & Kamille binnengelopen, maar konden daar niet echt iets vinden, bij toeval liepen we langs Leuk & Lekker, een culinaire winkel waar je heerlijk kunt rond snuffelen en proeven. Hier vonden we, wat we op dat moment ontdekten, dat we zochten. Om niet de hele middag met spullen te hoeven lopen besloten we onze aankoop op een later tijdstip te doen. Op de Grote Markt geluncht en wat gedronken bij Café Hooghoudt. Daarna wat bezienswaardigheden bezocht. Een bezoekje aan de MediaMarkt gebracht, even lekker rondsnuffelen. Rond 17.00 uur bij Leuk & Lekker een paar mooie cadeautjes uitgezocht en op de Grote Markt op het terras bij Drie Gezusters nog wat gedronken.

Dankzij een NS coupon op het NS station lekker voordelig gegeten bij Burger King, we blijven Hollanders! Daarna naar Peize, nog wat boodschapjes gedaan bij de lokale Plusmarkt, een Radlertje gedronken op het balkon, verder een rustige avond op de bank.

Zaterdagochtend kende wat opstartproblemen… De ouders van Erik brachten ons naar Groningen zodat we toch redelijk op tijd met de bus naar Emmen konden. Een bezoek aan Dierenpark Emmen stond al een tijdje op het verlanglijstje.

IMG_0292.JPGEerst maar eens een bak koffie met wat lekkers; Onbeperkt koffie, cappuccino of thee in een leuke  thermosbeker voor € 6,- Dat leek ons wel wat en daar hebben we ook goed gebruik van gemaakt. Daarna de diverse mooi ingerichte buitenverblijven in het dierenpark bezocht. Tussendoor heerlijk gelucht, een brulburger menu. We hebben daar heerlijk rondgewandeld. Rond 16.30 uur hebben we onszelf getrakteerd op een Swirl bij een Ola Happiness Station, daar wordt je best vrolijk van! Nog even een bezoek aan de leeuwen gebracht en tegen sluitingstijd rondgesnuffeld in de souvenirwinkel. Nog even een beker thee en dan naar de uitgang. Het was de moeite waard, niet te druk en heerlijk weer.

De busreis naar Groningen verliep vlot, een rit van een uur gaat snel als je je ogen even sluit. In Groningen een lekker croissantje naar binnen gewerkt en vervolgens een ritje naar Peize.  Nog even lekker met een biertje op het balkon gezeten tot het te veel af koelde. We hebben ook nog gezellig met Simone gebeld.

Als Star Trek fan was ik zeer onder indruk van de DVD collectie van Erik, waaronder alle seizoenen van The Next Generation. We kozen een aflevering om naar te kijken, maar dit bleek te vermoeiend. In mijn luisterboekenbibliotheek staan een paar mooie Star Trek titels. Maar ook bij het luisteren hiernaar vielen we steeds in slaap. Het was een vermoeiende dag.

Uitslapen, douchen, ontbijten… Klaar voor een nieuwe dag! Rond 12.00 uur zijn we naar Groningen gereisd. Even rond gewandeld. Bij Grand Café Time Out een cappuccino en heerlijke chocoladetaart op. Een paar boodschappen gedaan en terug naar Peize.

We waren bij de ouders van Erik uitgenodigd voor een barbecue. Zijn broers met partners en nichtje waren ook van de partij. Een heel gezellige en hartelijke familie. Leuk om kennis gemaakt te hebben. Daar ontdekten we nog een gezamenlijke hobby; LEGO. Ik was er vroeger helemaal gek van, zakgeld ging er aan op en ik was uren zoet. Al mijn LEGO is helaas verloren gegaan tijdens een brand, maar ik ben nog steeds liefhebber van de gekleurde blokjes en figuurtjes. Het schijnt dat Erik de Taj Mahal van LEGO heeft, 6.000 stukjes. Een leuk project om samen in elkaar te gaan zetten.

Met een flesje Radler hebben we op het balkon naar een boek geluisterd, toen het begon af te koelen naar binnen gegaan en daar nog een boek getracht te luisteren, maar de vermoeidheid overviel ons wederom.

Vanochtend op het gemak ontbeten en ons opgemaakt voor de reis naar Apeldoorn. Deze verliep voorspoedig. We waren om 13.30 uur op Het Loo Erf. Erik is meegereisd voor Simone, we gaan naar een sushi restaurant ter gelegenheid van Simones laatste week op Het Loo Erf.

Foto’s GroningenDierenpark Emmen

Over Esther

Met een visuele uitdaging op zoek naar de mogelijkheden zoveel mogelijk uit het leven te halen. Vrijwilligerswerk en lekker sporten geven structuur en voldoening. Dankbaar voor mijn lieve man, huisdieren en dierbaren geniet ik volop van het leven!
Dit bericht is geplaatst in Er op uit met de tags . Bookmark de permalink.